رئیس دادگستری در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

هدف دادگستری رفسنجان کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش است

  • شناسه خبر: 101862
هدف دادگستری رفسنجان کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش است

حجت الاسلام پورمحمدی اهداف دادگستری رفسنجان را در سال جاری کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش عنوان کرد.

خانه » آخرین اخبار » هدف دادگستری رفسنجان کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش است

به گزارش خبرنگار خانه خشتی، رئیس دادگستری رفسنجان در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) و فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطر شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، گفت: شهید بهشتی انسانی برجسته، مجتهد، مستعد و مسلط به ۳ زبان عربی، انگلیسی و آلمانی بود.

حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه افزود: شهید بهشتی علاوه بر برخورداری از سعه صدر بسیار بالا، مقید به رعایت قانون و جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت داشت و در تدوین قانون اساسی رکن و معیار بود و همچنین بطور همزمان رئیس قوه قضائیه و دبیر کل حزب جمهوری اسلامی در کل کشور بود و کارها را به صورت تشکیلاتی پیش می برد.

رئیس دادگستری رفسنجان-خانه خشتی

رئیس دادگستری رفسنجان حجت الاسلام پورمحمدی

کاهش پرونده های کیفری در سال ۹۴

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان اظهار داشت: در سال ۹۴ نسبت به سال قبل درصد ورودی پرونده ها کاهش یافته و در خصوص رسیدگی به پرونده ها شتاب بیشتری داشته ایم و با تلاش دوستان در دادسرا و دادگاه موجودی پرونده های احکام حقوقی و کیفری کاهش یافته است.

حجت الاسلام مهدی پورمحمدی به فعالیت ۲۷۰ نفر قاضی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر قاضی در استان در سال گذشته ۱۷۳۷ پرونده را رسیدگی کرده است که با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.

وی یکی از اهداف دادگستری رفسنجان را در سال جدید کاهش جمعیت کیفری، سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش عنوان کرد.

خلاء فرهنگی ریشه بسیاری از جرائم است

پورمحمدی با ابراز تاسف از اینکه ۳۰ درصد جمعیت زندانیان استان کرمان جوانان بین ۱۹ تا ۳۲ سال می باشند، افزود: مطالعه زندگی جوانانی که در زندان به سر می برند حکایت از خلا فرهنگی دارد و ریشه جرایم آنها اقتصادی و فرهنگی است و مسائل اقتصادی ریشه در فرهنگ دارد.
پورمحمدی افزود: در مقابله با ناهنجاری ها همه دستگاه قضایی را مسئول می دانند در حالی که در قوه قضائیه با معلول برخورد می کنیم نه با علت و درمان قطعی در اولویت کوتاه مدت مسئله اقتصاد و در درازمدت مسئله فرهنگ است و توانایی حکومت در تأمین معیشت عمومی و ایجاد امید به آینده، رضایتمندی عمومی و امنیت عمومی را در بر دارد.

وی به ورود ۱۵ میلیون پرونده در سال ۹۴ به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: در شهرستان رفسنجان ۷۰۰ نفر زندانی وجود دارد که در سال گذشته با تدبیر دادستان این رقم کاهش یافت و به ۶۰۰ نفر رسید و ۱۰ درصد زندانیان در رفسنجان اتباع بیگانه می باشند.

وی سرقت های جزء، ضرب و جرح، تهدید، توهین به اشخاص، حمل مواد مخدر، تخریب، تصادفات، کلاهبرداری و خیانت در امانت را ده جرم نخست استان و شهرستان رفسنجان برشمرد.
رئیس دادگستری تصریح کرد: ۱۹۰۰ عنوان جرم وجود دارد که ۲۲ عنوان جرم حداکثر این جرائم را تشکیل می دهند و ۷۰ درصد از جرائم کشور ریشه در مواد مخدر دارد که ۴۵ درصد به صورت مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم می باشد.
وی با اشاره به اینکه ۲۳ سازمان متولی پیشگیری از مواد مخدر هستند، افزود: سالانه نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برخورد با جرایم است.

با ایجاد شبکه های تلویزیونی جدید ۱۰ درصد تمایل مردم به ماهواره کاهش یافته است

حجت الاسلام پورمحمدی ریشه ۸۵ درصد از جرائم را غیرحقوقی دانست و بیان کرد: در کشور ۴۵ میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد که درصد کمی استفاده مفید از این فضا می کنند و همچنین استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره در کشور به ۷۰ درصد رسیده است که با ایجاد شبکه های تلویزیونی جدید ۱۰ درصد تمایل مردم به ماهواره کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در شهرستان رفسنجان برخورد با چند جرم از جمله مواد مخدر، سرقت، مشروبات الکلی، تصرفات عدوانی (اعم از ملک اشخاص یا دولت) و برخورد با موتورسواران سنگین و ساماندهی اتباع بیگانه در سال گذشته و سال جاری در اولویت قرار گرفته است.

وجود ۶۰ هزار نفر اتباع بیگانه در شهرستان رفسنجان
رئیس دادگستری رفسنجان افزود: از مجموع ۲۰۰ هزار افاغنه در استان کرمان ۶۰ هزار نفر در شهرستان رفسنجان هستند که درصد قابل توجهی از آنان غیرمجازند که نسبت آن به جمعیت شهرستان یک پنجم است و هیچکدام از شهرهای استان کرمان این درصد از افاغنه که در رفسنجان وجود دارد را ندارند و این تعداد افاغنه ۱۶ هزار شغل از مشاغل بالادستی تا پایین دستی در تجارت پسته، مشاغل خانگی، شاگردی مغازه و … را اشغال کرده اند و همچنین یکی از دلایل بالا رفتن کرایه منازل در رفسنجان وجود افاغنه است.
وی خاطر نشان کرد: سرقتهای باندی و سرقت از مجتمع مس یا سرقتهای مسلحانه عمدتا کار اتباع بیگانه است و علاوه بر خطرات بیماری از خدمات عمومی نیز استفاده می کنند و اولویت دستگاه قضایی و قوه مجریه ساماندهی اتباع بیگانه است و هدف دستگاه قضا حمایت از کسانی که دارای مجوز اقامت هستند و برخورد با کسانی که به صورت غیرمجاز در شهرستان رفسنجان حضور دارند.

برگزاری همایش مجردها در رفسنجان
این مقام قضایی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ متوسط سن ازدواج پسران به بالای ۳۰ سال و در دختران به بالای ۲۷ سال رسیده است، گفت: ما به دنبال برگزاری کلاس، همایش و حضور اساتید ملی در رفسنجان برای ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج به هنگام و همچنین انتخاب صحیح برای همسر هستیم چرا که متوسط سن ازدواج جوانان بالا رفته است.
وی در ادامه افزود: در بحث ازدواج در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد که شعار امسال «شیرین سازی زندگی» باشد که استارت کار از سال گذشته زده شده و اساتیدی را دعوت کردیم و برنامه هایی در دانشگاه، حوزه علمیه توسط اساتید برای دانشجویان و مردم برگزار شد.
وی از برگزاری همایش مجردها در رفسنجان در سال جاری خبر داد و گفت: در این همایش که فقط مجردین حضور دارند اساتیدی را دعوت می کنیم تا در رابطه با انتخاب همسر و مسائل ازدواج صحبت کنند.
حجت الاسلام پورمحمدی اظهار داشت: با همکاری معاونت بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در کارگروه ازدواج و طلاق علاوه بر کلاسی که قبل از ازدواج گذاشته می شود، دو کلاس نیز بعد از ازدواج برگزار می شود و با تحویل سی دی و کتاب در خصوص مباحث ازدواج به زوجین، به مدت یکسال به آنان پیامک سازنده ارسال می گردد و  بر اساس آمار مرکز بهداشت ۹۵ درصد زوجین بدون اجبار در کلاس های بعد از ازدواج شرکت کرده اند.

تاثیر فضای مجازی در بروز طلاق
رئیس دادگستری رفسنجان تصریح کرد: با همکاری مراکز مشاوره، مرکز جهاد دانشگاهی و مرکز مشاوره پاکمهر نسبت به کاهش آمار طلاق اقدام کرده ایم و خوشبختانه آمار طلاق در شهرستان در سال ۹۴ نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به روند کاهش ازدواج در شهرستان رفسنجان در سالهای اخیر ، اظهار داشت: در سال ۹۱ تعداد ۳۸۰۰ ازدواج، در سال ۹۲ تعداد ۲۷۰۰ مورد، در سال ۹۳ تعداد ۲۵۰۰ فقره و در سال ۹۴ تعداد ۲۳۰۰ ازدواج در شهرستان صورت گرفته است.
مهدی پورمحمدی در ادامه با اشاره به عمده عوامل طلاق در رفسنجان، افزود: ۷۰ درصد طلاق ها در رفسنجان مربوط به مواد مخدر و ۳۰ درصد مابقی زمینه مسائل فرهنگی و اقتصادی یا عدم آشنایی زوجین با مهارتها و تکنیک های زندگی است.
وی به تاثیر فضای مجازی در بروز طلاق اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر به ویژه سال گذشته که شبکه های مجازی به خصوص تلگرام و واتس آپ در بین خانواده ها رواج پیدا کرده است آثار آن را در دادگاه خانواده به وضوح مشاهده میکنیم.
توضیحات رئیس دادگستری رفسنجان در خصوص پلاک ۲۰۹۴
حجت الاسلام پورمحمدی به موضوع پلاک ۲۰۹۴ پرداخت و یادآور شد: پلاک ۲۰۹۴ در سال ۱۳۴۸ تقاضای ثبت آن انجام شده که آن موقع به عنوان اراضی موات توسط اداره آبادانی مسکن رفسنجان درخواست ثبت آن داده شد و سال ۵۳ این پلاک به ثبت رسیده و از همان سال اعتراضات به ثبت وجود داشته است و  محدوده این پلاک مشخص نبوده یعنی سند ثبتی رسمی به نام دولت ثبت شده ولی محدوده پلاک ۲۰۹۴ در طبیعت پیاده نشده بود.
وی در ادامه افزود: اختلافات زیادی از این موضوع حادث شده و پرونده های متعددی اعم از کیفری و حقوقی در دادگستری رفسنجان از ابتدای انقلاب تاکنون به خصوص در سالهای اخیر مطرح بوده است تا اینکه در تاریخ ۶ دی ماه ۹۳ با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال استان و اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال رفسنجان جلسه ای تشکیل و مأموریت به اداره ثبت کل استان تفویض شد تا با تشکیل هیئتی نسبت به اجرای محدوده پلاک ۲۰۹۴ در طبیعت اقدام نماید که خوشبختانه حدود یک ماه قبل کارشناسی ها به اتمام رسیده و محدوده پلاک ۲۰۹۴ از سوی اداره کل ثبت اسناد استان به اداره کل مسکن و شهرسازی استان تحویل گردیده است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان کسانی که محدوده ملک آنها در پلاک دولتی واقع گردیده است تا متراژ ۲۵۰ متر به قیمت منطقه ای با پرداخت مبالغی نسبت به خرید ملک از دولت اقدام می نمایند.

رئیس دادگستری رفسنجان-خانه خشتی

رئیس دادگستری و دادستان رفسنجان در جمع خبرنگاران

برخورد با سگ گردانی در رفسنجان
رئیس دادگستری رفسنجان در این نشست خبری با اشاره به چند مسئله که بطور جدی با آن برخورد قاطع می شود، اظهار کرد: کسانی که در معابر عمومی و پارک ها سگ به همراه دارند به شدت با آنان برخورد می شود، زیرا این امر باعث ایجاد مزاحمت و ترس و وحشت مردم بخصوص اطفال و بانوان می شود و اجازه نمی دهیم این موضوع در شهرستان باب شود.

ممنوعیت استفاده از دوچرخه توسط بانوان در معابر عمومی
وی با تاکید بر ممنوع بودن دوچرخه سواری بانوان در پارکها و معابر عمومی در کشور، گفت: بانوانی که هنجارشکنی کرده و بخواهند در هر ساعت از شبانه روز در پارک ها و معابر عمومی دوچرخه سواری کنند با آنها برخورد می شود.

توقیف ابزارآلاتی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند
حجت الاسلام پورمحمدی با هشدار به کسانی که در ساعات پایانی شب آلودگی صوتی ایجاد می کنند، افزود: عده ای که فرهنگ پایینی دارند و هیچ حرمتی برای جامعه و همسایگان قائل نیستند بعد از انجام عروسی با آوردن دی جی در منزل و نصب بلندگوهای قوی در ساعات پایانی شب اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و آزار و اذیت همسایگان و حتی مردم چند محله و سلب آسایش آنان می شوند.
وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری و تحت هیچ قانونی کسی اجازه ندارد برای تفریح خود آسایش و امنیت و استراحت دیگران را سلب کند در ادامه افزود: نیروی انتظامی وظیفه دارد بر اساس دستورالعمل اقدام نماید و از مردم خواهشمندیم نسبت به این قضیه بی تفاوت نباشند.

رئیس دادگستری رفسنجان بیان کرد: در ابتدای سال ۹۴ شخصی که مبادرت به اجاره دستگاههای صوتی مخصوص مجالس لهو و لعب و ایجاد ناهنجاری در ساعات پایانی شب می کرد مغازه وی پلمپ و دستگاههای صوتی وی ضبط و توقیف گردید و از این به بعد نیز چنانچه مشخص شود فردی جهت این منظور اقدام کند نسبت به توقیف ابزارآلات صوتی که ابزار جرم محسوب می شود اقدام خواهد شد.

مردم اهل تذکر لسانی باشند
پورمحمدی با اشاره به قانون مصوب حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در سال گذشته به تصویب رسید، گفت: ما از ظرفیت های موجود در این قانون برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی از جمله بدحجابی در شهرستان رفسنجان استفاده خواهیم کرد و با گشت امنیت اخلاقی توسط نیروی انتظامی و با حمایت دستگاه قضایی این امر انجام می شود و وظیفه مردم متدین و شهیدپرور و ولایی رفسنجان این است که اهل تذکر لسانی باشند.
وی در ادامه افزود: کسانی که مایل هستند از طریق بسیج مقاومت در قالب گروههای تذکر لسانی اعم از خانم و آقا در امر به معروف و نهی از منکر به دستگاه قضا و نیروی انتظامی کمک کنند با مراجعه به پایگاههای مقاومت نام نویسی کرده و پس از گزینش و آموزش توسط دادگستری برای آنها کارت و مجوز تذکر لسانی صادر و مورد حمایت دستگاه قضا قرار می گیرند.

برچسب ها:
خبرنگاران دادگستری دادگستری رفسنجان دستگاه قضایی فرهنگ کیفر هفته قوه قضائیه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان