گسترش دامنه اختلافات در اردوگاه مخالفان سوریه

  • شناسه خبر: 10162
گسترش دامنه اختلافات در اردوگاه مخالفان سوریه

عقب‌نشینی در میدان حلب، اختلاف در میدان سیاست مخالفان مسلح سوریه در میدان نبرد پس از شکست در دمشق اکنون در حلب اوضاع دشواری را می‌گذرانند اما سران سیاسی مخالفان در هتل‌های کشورهای غربی و منطقه به اختلافات داخلی خود دامن می‌زنند و دولت انتقالی تشکیل می‌دهند. به گزارش”خانه خشتی” به نقل از  فارس، روز […]

خانه » آخرین اخبار » گسترش دامنه اختلافات در اردوگاه مخالفان سوریه

عقب‌نشینی در میدان حلب، اختلاف در میدان سیاست
مخالفان مسلح سوریه در میدان نبرد پس از شکست در دمشق اکنون در حلب اوضاع دشواری را می‌گذرانند اما سران سیاسی مخالفان در هتل‌های کشورهای غربی و منطقه به اختلافات داخلی خود دامن می‌زنند و دولت انتقالی تشکیل می‌دهند.
به گزارش”خانه خشتی” به نقل از  فارس، روز گذشته در قاهره پایتخت مصر، که بنا بر اذعان وزارت خارجه آمریکا این روزها محل تحرکات محرمانه ضدسوری سفیر آمریکا در دمشق شده است، ائتلاف جدیدی از جانب مخالفان سوری زاده شد، که بر اختلافات مستمر مخالفان افزود.

۷۰ معارض سوری شرکت‌کننده در نشست قاهره، این ائتلاف جدید را «هیئت امنای انقلاب سوریه» نامیدند و هیثم مالح از مخالفان و معارضان قدیمی سوریه را نخست‌وزیر دولت انتقالی خواندند.

این خبر در زمانی منتشر شد که یک روز قبل از آن اعلام شد که گروهک «ارتش آزاد سوریه» طرحی برای تشکیل دولت انتقالی سوریه داده است و ملهم الدروبی را نخست‌وزیر و عبدالباسط سیدا رئیس شورای مخالفان خارج‌نشین سوریه (موسوم به شورای ملی سوریه) را وزیر خارجه آن پیشنهاد کرده است.

گروهک ارتش آزاد بعد از این، با انتشار بیانیه‌ای اعلام هرگونه اسم یا اسامی برای تصدی پست‌های دولت انتقالی را تکذیب کرد و ریاض الاسعد سرکرده این گروهک، با انتقاد از مخالفانی که در قاهره گرد هم آمدند تاکید کرد که این افراد فرصت‌طلبانی هستند که قصد دارند به گفته او انقلاب سوریه را بدزند.

الاسعد تلاش این مخالفان در قاهره برای تشکیل دولت انتقالی را توطئه علیه ارتش آزاد برشمرد که هدف آن راضی کردن دولت‌های غربی است.

اختلافات به همین جا ختم نشد. برهان غلیون رئیس سابق شورای ملی هم که خود، در روزهای گذشته ائتلافی جدید تشکیل داده است، تشکیل گروه جدید در میان گروه‌های مخالفان سوریه را به باد انتقاد گرفت و در گفت‌وگو با العربیه اعلام کرد که تمرکز مخالفان باید روی تحولات میدانی در حلب باشد نه بر سر رقابت‌های سیاسی و مرحله انتقالی.

عبدالباسط سیدا نیز وارد موضوع شد و به رویترز اعلام کرد که «اگر بنا باشد هر گروهی بیاید و یک دولت جدید تشکیل بدهد بدون اینکه با دیگران مذاکره کند، یعنی زنجیره‌ای از دولت‌های ضعیف که نماینده هیچ کس نخواهد بود و از انجام هر کاری عاجز خواهد بود.

البته هیثم مالح در کنفرانس خبری خود در روز گذشته اعلام کرد که «برادران مرا مامور کرند که رایزنی با مخالفان داخل و خارج را آغاز کنم… مرحله کنونی نیازمند همکاری مخالفان داخل و خارج است تا دولت انتقالی شکل بگیرد».

مخالفان خارج‌نشین یا به عبارتی هتل‌نشین پایتخت‌های غربی در حالی از دولت انتقالی سخن می‌گویند که در میدان نبرد در سوریه وضعیت خوبی ندارند و حلقه ارتش سوریه بر افراد مسلح لحظه به لحظه اما بتدریج تنگ‌تر می‌شود. منابع خبری از حلب گزارش کردند که منطقه صلاح‌الدین که در شهر حلب مهم‌ترین نقطه به شمار می‌رود، تحت کنترل ارتش در آمده است و افراد مسلح در دیگر مناطق تحت فشار هستند.

هنوز روشن نیست مخالفان خارج‌نشین سوریه پس از شکست سنگین در دمشق و بزودی در حلب بر چه دستاوری تکیه کرده‌اند که هر یک بر دیگری برای تشکیل دولت انتقالی پیشی می‌گیرد و چرا قبل از آنکه نتیجه درگیری‌ها در حلب و دیگر شهرهای سوریه روشن شود، به دنبال سهم‌خواهی و کسب قدرت هستند.

در فضایی متفاوت، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری با ولید المعلم همتای سوریه خود با اشاره به این تلاش‌ها برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه، اعلام کرد که کسانی که در این اندیشه هستند، در خیام خام به سر می‌برند.

ولید المعلم نیز در همین کنفرانس خبری اعلام کرد: سوریه از این بحران قدرتمندانه خارج خواهد شد.

همانطور که گروه‌های مسلح در حلب، درگیری این شهر را سرنوشت‌ساز می‌دانند، باید منتظر شد که افراد مسلح در جنگ شهری حلب چه سرنوشتی می‌یابند تا سپس درباره اقدامات سران سیاسی مخالفان قضاوت کرد.

(وحید صمدی)

برچسب ها:
گسترش دامنه اختلافات در اردوگاه مخالفان سوریه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان