همزمان با پایان فصل برداشت پسته در رفسنجان:

چاه های غیر مجاز رفسنجان مسدود می شوند/خاموشی هزار چاه موتور کشاورزی بمدت ۳۰ روز

  • شناسه خبر: 48277
چاه های غیر مجاز رفسنجان مسدود می شوند/خاموشی هزار چاه موتور کشاورزی بمدت ۳۰ روز

فرماندار رفسنجان از وجود ۱۱۳ حلقه چاه غیر مجاز در رفسنجان خبر داد.

خانه » آخرین اخبار » چاه های غیر مجاز رفسنجان مسدود می شوند/خاموشی هزار چاه موتور کشاورزی بمدت ۳۰ روز

فرماندار رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی”، با اعلام این خبر افزود: در شهرستان رفسنجان ۱۱۳ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که ۴۷تای آن فعال هستند و از ۶۶ حلقه چاه باقی مانده ۴۳ حلقه چاه مسدودالمنفعه بوده و از ۲۳ تای دیگر نیز بهره برداری نمی شود.

حمید ملانوری هم چنین به وجود بیش از یک هزار و ۱۰۰ حلقه چاه در رفسنجان اشاره کرد و گفت: بیش از یک هزار حلقه از این چاه ها در کشاورزی استفاده می شود.

وی مجموع برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان را بیش از ۵۴۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: این مقدار با احتساب ۱۰۹ رشته قنات محاسبه شده است.

فرماندار رفسنجان اظهار داشت: در فصل برداشت پسته به دلیل اینکه از این چاه ها آب برداشت می شد و در باغات مورد استفاده قرار می گرفت، مصوب گردید به منظور جلوگیری از اخلال در برداشت محصول و به دلیل نقش مهم پسته در اقتصاد شهرستان، رفتار آرام تری نسبت به این امر صورت گیرد.

وی ادامه داد: اکنون که فصل برداشت پسته به پایان رسیده است، اقدامات از سوی اداره آبیاری، نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی برای مسدود نمودن چاه ها انجام می شود.

خاموشی هزار چاه موتور کشاورزی در رفسنجان به مدت ۳۰ روز

ملانوری هم چنین به خاموش شدن چاه موتورهای کشاورزی از اول تا پایان آذر ماه اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به تحقیقات کارشناسان مؤسسه تحقیقات پسته کشور، جهاد کشاورزی و اداره آبیاری، به دلیل اینکه در فصل پاییز و اوایل فصل زمستان درختان در خواب زمستانه به سر می برند، نیاز به آب ندارند و می توان در این مدت بین ۳۰ تا ۴۵ روز چاه موتورها را خاموش نمود.

وی با تأکید بر اینکه خاموشی چاه موتورها به درختان آسیبی نمی رساند، افزود: شهرستان رفسنجان در سال گذشته ۷۵ سانتی متر افت سطح آب های زیرزمینی را تجربه کرد و برای صرفه جویی در برداشت از سفره های زیرزمینی و کاهش افت آب و مصرف بهینه از آن کمک به نگهداری آب های زیرزمینی این اقدام ضروریست.

فرماندار رفسنجان گفت: در شورای حفظ منابع آب شهرستان تصمیم گیری شد کلیه چاه موتورهای کشاورزی که تعداد آن ها به هزار مورد می رسد، خاموش شده و از آن ها بهره برداری نشود تا اقدام مؤثری برای حفظ بخشی از آب سفره های زیرزمینی صورت گیرد.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان اداره آبیاری چاه موتورهای کشاورزی چاه های غیرمجاز خانه خشتی درختان پسته سفره های آب زیرزمینی رفسنجان کشاورزی موسسه تحقسقات پسته
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان