گزارش خانه خشتی از مشاغل خانگی در رفسنجان:

حمایت از اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه های کوچک پرورش قارچ

  • شناسه خبر: 37064
حمایت از اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه های کوچک پرورش قارچ

مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردیده  و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شده است. به گزارش “خانه خشتی“، اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر […]

خانه » آخرین اخبار » حمایت از اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه های کوچک پرورش قارچ

مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردیده  و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شده است.

به گزارشخانه خشتی“، اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد.

این اهتمام رهبر فرزانه انقلاب ما را بر آن داشت تا به معرفی تعدادی از صنایع کوچکی که در شهرستان رفسنجان وجود دارد بپردازیم و علاوه بر صنعت مورد نظر با تولید کنندگان شهرمان و حامیانشان نیز بیشتر آشنا شویم.

یکی از این صنایع نو پا که جزو صنعت کشاورزی هم به شمار می آید پرورش قارچ میباشد.

IMG_3227

عباس ساجدی که در گذشته مشغول به حرفه جوشکاری  بوده است و پس از مدتی به علت عدم توانایی جسمی در این شغل و همچنین داشتن فرزندی که به علت نیافتن کار مناسب بیکار بوده است، از حدود ۱ سال قبل فعالیت خود را در زمینه پرورش قارچ آغاز می کند.IMG_3257

سرمایه تقریبی ۱۵۰ میلیون ریالی و یک اتاق ۵۰ متری در منزل مسکونی ساجدی آغازگر فعالیت وی در زمینه قارچ بوده است.

این حرفه برای ۲ نفر یعنی  ساجدی و پسرش اشتغال زایی داشته است.

ساجدی سالن ۵۰ متری دیگری نیز در منزلش برای وسعت کار در نظر گرفته است که برای راه اندازی آن ۱۰۰ میلوین ریال از طریق بسیج سازندگی شهرستان رفسنجان وام عقود اسلامی دریافت کرده است و ساخت دو سالن  دیگر نیز از برنامه های آینده این کارآفرین رفسنجانی می باشد.

وی از مراحل تولید خود برایمان گفت: پرورش قارچ بصورت دوره ای انجام می شود و هر دوره شامل یک ماه زایشی و یک ماه رویشی می باشد و عمل برداشت قارچ در سه چین انجام میگیرد.

ساجدی افزود: در هر دوره ۵ تن کمپوست استفاده می شود و در صورتیکه محصول خرابی و آفتی نداشته باشد در هر تن کمپوست نزدیک به ۲۰۰ کیلو قارچ برداشت می شود.

اما ناگفته نماند که هزینه و کرایه هر تن کمپوست نیز نزدیک به ۷ میلیون ریال خواهد بود.

ساجدی تاکنون ۵ دوره برداشت  قارچ داشته است، او بهمراه پسرش هر روز صبح زود آغاز به چیدن محصول می کنند و آن را در بین منازل و مغازه ها توزیع می کنند.

و ی  برای گذراندن دوره های آموزشی پرورش قارچ به آموزشگاه کشاورزی بهتا کشاورز رفسنجان  مراجعه و دوره آموزشی خود را زیر نظر مهندس علی علی محمدی(مربی آموزشی رشته های کشاورزی) گذرانده است.

کارآفرینان با هر سرمایه ای که دارند با کمی صرف وقت، می توانند به درآمد خوبی دست یابندIMG_3251

علی علیمحمدی مسئول آموزشگاه بهتا کشاورز رفسنجان در گفت و گو با “خانه خشتی”، اجرای طرح های کشاورزی از جمله پرورش قارچ را در زمینه اشتغال زایی دارای درصد موفقیت بالا و همچنین درآمد مناسب دانست و گفت: کارآفرینان می توانند با آموزش مراحل انجام یک طرح کشاورزی با سرمایه و پولی که دارند و با کمی صرف وقت به درآمد خوبی دست یابند.

وی در زمینه ی اقدامات آموزشگاه بهتا کشاورز خاطر نشان کرد: این آموزشگاه در بحث آموزش و راه اندازی رشته های مختلف کشاورزی به علاقمندان کمک خواهد کرد و تا مرحله فروش و خرید محصولات ، بذر و کمپوست نیز به آنان مشاوره می دهد.

وی افزود: با اولویت سنجی علاقه فرد در رشته های متفاوت و با در نظر گرفتن امکانات و هزینه ی اولیه ای که فرد در اختیار دارد، از سوی آموزشگاه شغل مناسب به او پیشنهاد میگردد و یک دوره کامل ۶ ماهه از کشت تا مبارزه با آفات برای فرد برگزار می شود.

علیمحمدی آموزشگاه بهتاکشاورز رفسنجان را اولین مرکز آموزش رشته های کشاورزی در استان کرمان دانست و گفت: این آموزشگاه کار خود را از ۲ سال قبل آغاز و در زمینه های مختلف کشاورزی دارای کارآموزانی از شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان می باشد.

وی ضمن قدردانی از حمایت بسیج سازندگی رفسنجان از کارآفرینان و راه اندازی این صنایع در سراسر شهرستان، خاطر نشان کرد: این سازمان تنها مکانی است که علاقمندان به کارآفرینی را به خوبی مورد حمایت قرار داده است.

تولید روزانه ۵ تن قارچ در رفسنجان/ تعاونی قارچ داران در این شهرستان راه اندازی می شودIMG_3255

مسئول بسیج سازندگی شهرستان رفسنجان در گفت و گو با “خانه خشتی”، حمایت در راه اندازی کارگاه های تولید قارچ، پرورش مرغ های خانگی از ۵۰ تا ۵ هزار قطعه، راه اندازی حوضچه های پرورش ماهی، زعفران کاری، پرورش زنبور عسل ، صنایع دستی و و صنایع تبدیلی را از جمله اقدامات این سازمان در سال ۹۲ در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرد.

سید علی رمضانی افزود: این حمایتها از طریق اعطای وام های قرض الحسنه با سود ۴ درصد و وام های عقود اسلامی با سود ۱۵ درصد بوده است .

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۲ بیش از ۸ میلیارد ریال از اعتبار عقود اسلامی و ۲ میلیارد ریال از اعتبار قرض الحسنه در اختیار کار آفرینان شهرستان قرار گرفته است.

رمضانی تصریح کرد: بیش از ۱۳۰ نفر در سال گذشته از طریق بسیج سازندگی شهرستان رفسنجان موفق به دریافت وام کارآفرینی شده اند.

وی افزود: به دارندگان مجوز و پروانه کسب و کار و یا معرفی نامه از سوی جهاد کشاورزی پس از تکمیل پرونده و بر اساس نیاز و طرح اقتصادی از ۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون ریال وام اعطا شده است.

رمضانی پور خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی تمام راه های اداری دریافت مجوز را برداشته است و تنها با یک معرفی از سوی بسیج به جهاد کشاورزی فرد گواهی اشتغال دریافت می کند.

مسئول بسیج سازندگی رفسنجان از راه اندازی تعاونی قارچ داران در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ نفر در شهرستان بصورت مشاغل خانگی مشغول به پرورش قارچ هستند که بیش ۶۰ نفر از این تعداد از سوی بسیج سازندگی شهرستان حمایت می شوند.

وی افزود: تولید روزانه ۵ تن قارچ در شهرستان این را می طلبد تا از طریق یک تعاونی قارچ داران متشکل از پرورش دهندگان قارچ در شهرستان بر کار تولیدکنندگان این محصول کشاورزی نظارتی صورت گیرد.

IMG_3232 IMG_3244 IMG_3242 IMG_3239 IMG_3285

برچسب ها:
اقتصاد مقاومتی حمایت از اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه های کوچک پرورش قارچ خانه خشتی رفسنجان مشاغل خانگی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان