استفاده نابه جا از دارو یکی از رفتارهای خودسرانه است

  • شناسه خبر: 37179
استفاده نابه جا از دارو یکی از رفتارهای خودسرانه است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : از جمله رفتارهای خودسرانه ای که با استانداردهای خودمراقبتی تطبیق ندارد، استفاده نابه جا از دارو می باشد. لیلی چیت چی در گفت و گو با “خانه خشتی”، افزود : این امر نه تنها موجب درمان بیماری نمی شود بلکه موجب ایجاد عوارض دارویی در […]

خانه » آخرین اخبار » استفاده نابه جا از دارو یکی از رفتارهای خودسرانه است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : از جمله رفتارهای خودسرانه ای که با استانداردهای خودمراقبتی تطبیق ندارد، استفاده نابه جا از دارو می باشد.

لیلی چیت چی در گفت و گو با “خانه خشتی”، افزود : این امر نه تنها موجب درمان بیماری نمی شود بلکه موجب ایجاد عوارض دارویی در طولانی مدت نیز می گردد.

وی تصریح کرد : برخی افراد به ضرورت ارزیابی سلامت خود اعتقادی ندارند و تا زمانی که بیماری به سراغشان نیامده از انجام هر گونه بررسی وضعیت سلامت خود اجتناب می کنند.

چیت چی سلامتی را برخورداری از وضعیت مطلوب جسمی ، روحی و روانی و اجتماعی دانست و گفت : انسان سالم انسانی است که از نظر جسمی سالم ، از نظر فکری بی عیب ، از لحاظ روانی شاد ، در اجتماع فعال ، از نظر اقتصادی مولد و از لحاظ فرهنگی مسئول باشد.

وی همچنین تمرین عادات خوب و سالم و به کار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و دوری جستن از عادات زیان بار و غیر سالم را شیوه زندگی سالم برشمرد و تاکید کرد : انتخاب شیوه زندگی سالم عامل مهمی در تامین ، حفظ و ارتقای سلامتی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : پیشگیری یعنی مقابله با شرایط مضر سلامتی به گونه ای که شامل اقداماتی نظیر واکسیناسیون قبل از ایجاد بیماری یا اختلال ، درمان هرچه زودتر پس از تشخیص بیماری در مراحل اولیه  و افزایش کیفیت زندگی  به منظور توانبخشی پس از بیماری و کاستن از ناتوانی  و عوارض بیماری است.

وی شعار سال ۹۳ وزارت بهداشت ، درمان و پزشکی را خود مراقبتی عنوان کرد و افزود :  خود مراقبتی قسمتی از زندگی روزانه مردم و شامل مراقبتی است که به فرزندان،خانواده،دوستان،همسایگان و اجتماعات محلی نیز گسترش می یابد.

لیلی چیت چی خاطرنشان کرد : در واقع خود مراقبتی شامل اعمالی است که مردم انجام می دهند تا تندرست بمانند و از  سلامت جسمی خود نگه داری کنند ، نیازهای اجتماعی و روانی خود را بر آورده سازند،از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند ، ناخوشی ها و وضعیت های مزمن را بهبود بخشند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد و یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

وی با بیان اینکه خود مراقبتی نباید با خود درمانی اشتباه شود اظهار داشت : خود درمانی یعنی اقدام به درمان بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه علائم و بیماری ها یا تصمیم گیری های خودسرانه و غیر استاندارد درمانی است.

دکتر چیت چی توجه به وزن خود و نگه داشتن آن در محدوده مناسب  ، آشنایی با تغذیه سالم و پیروی از رژیم غذایی صحیح  و توجه به اهمیت فعالیت بدنی و نقش آن در سلامت افرادرا از جنبه های خود مراقبتی عنوان کرد و گفت :  توجه به مضرات دخانیات و اقدام برای ترک سیگار  ، آگاهی از تاثیر استرس بر سلامتی و اهمیت کنترل آن  ، توجه به نقش خواب در سلامت جسمی و روانی و آگاهی از بهداشت خواب  و توجه به سلامت قلب و عروق و آشنایی با عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، توجه به عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان ، آرتروز و کمردرد و آشنایی با راه های پیشگیری از آن و در نهایت آشنایی با سرطان های شایع و عوامل خطر و راه های پیشگیری از آن ها نیز جزء خود مراقبتی است .

 وی خاطرنشان کرد : به کار بردن جنبه های خود مراقبتی در زندگی های امروزی که به سمت زندگی ماشینی پیش می رود ضروری است در غیر این صورت انسان دچار بیماری و صرف هزینه های بالا و  کم عمری خواهد شد.

برچسب ها:
استفاده نابه جا از دارو یکی از رفتارهای خودسرانه است.
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان