شهر جولانگاه چراغ خاموش ولگردان

  • شناسه خبر: 36914
شهر جولانگاه چراغ خاموش ولگردان

افزایش سگ های ولگرد در کوچه و خیابان های شهر و روستاهای چسبیده به شهرستان رفسنجان باعث سلب آرامش و نگرانی مردم شده و مسوولان باید برای جمع آوری این حیوانات چاره اندیشی کنند. به گزارش “خانه خشتی” به نقل از وبلاگ هوشنگ نیوز ، وجود سگ های ولگرد باعث ترس کودکان و بانوان و […]

خانه » آخرین اخبار » شهر جولانگاه چراغ خاموش ولگردان

افزایش سگ های ولگرد در کوچه و خیابان های شهر و روستاهای چسبیده به شهرستان رفسنجان باعث سلب آرامش و نگرانی مردم شده و مسوولان باید برای جمع آوری این حیوانات چاره اندیشی کنند.

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از وبلاگ هوشنگ نیوز ، وجود سگ های ولگرد باعث ترس کودکان و بانوان و به خطر افتادن سلامت مردم می شود. اگر شما در شهرستان رفسنجان زندگی کنید شب‌ها به خوابیدن با صدای سگ‌ها عادت خواهید کرد و مشاهده گله‌های این حیوانات مزاحم در خیابان‌ها، کوچه و پس کوچه‌های شهر و روستا برایتان عادی خواهد بود.

اگر شما فرزند دانش‌آموز داشته باشید دغدغه رسیدن فرزندتان به مدرسه و آمدنش به خانه را حتماً خواهید داشت و دعا خواهید کرد، که گله سگ های ولگرد به مسیر فرزند شما نخورد و لااقل چندین بار به کوچه و خیابان سر خواهید زد تا فرزندتان را ببینید که سالم به خانه رسیده است.

صبح‌های زود و یا وقتی که شب دیر هنگام به طرف منزل حرکت می‌کنید دعا خواهید کرد که با سگ‌های ولگرد برخورد نکنید، چرا که باید یا دونده خوبی باشید و یا اینکه جرأت مقابله با این حیوانات را داشته باشید.

سگ های ولگرد باعث انتقال بیش از ۱۰۰ نوع بیماری به عنوان مخزن و میزبان واسطه هستند که مهم ترین آن ها هاری، کیست هیداتیک، سالک، تب کریمه کنگو و بیماری های روده ای و انگلی است.

آیا باید حادثه ای رخ دهد تا دنبال چاره باشیم ؟!!!!.
از وقتی که خورشید غروب می کند تا صبح، سگ های ولگرد در کوچه ها، خیابان های شهرستان رفسنجان بالاخص روستاهای چسبیده به شهر پرسه می زنند و از ترس این سگ ها رفت و آمد مردم با مشکل مواجه شده است و علاوه بر ترسی که ایجاد می کنند این سگ ها با پاره کردن کیسه های زباله، زباله ها را در کوچه و خیابان پخش می کنند که باعث ایجاد چهره زشت و زننده ای از شهرستان شده و علاوه بر آن بوی بد آن تمام محله را فرا گرفته و ناراحتی مردم را در پی دارد.
هر چند اعتراض‌های زیادی از سوی مردم در آزار و اذیت‌های شبانه سگ‌های ولگرد شاهد هستیم اما دست ما خالی است؟! چرا که علی الظاهر مسئولین ذیربط اراده منسجمی برای اتلاف سگ‌های ولگرد ندارند.

در کنار سر و صدا و زوزه شبانه این سگ ها، آنان باعث ایجاد ترس و وحشت در بین بانوان و بچه ها شده اند. این معضل در مناطق مسکونی روستاها و حاشیه شهر بیشتر به چشم می آید. اما شاهد عدم توجه جدی مسئولین مخصوصا دهداری ها نسبت به این موضوع می باشیم.

سگ‌های ولگرد از سطل زباله‌ها و پسماندهای‌‌ رها شده در خیابان‌ها تغذیه می‌کنند و از نظر سلامت در شرایط نامناسبی قرار دارند و به راحتی ناقل بیماری هستند.

سگهای ولگردی که تنها ارمغانشان برای مردم شهرستان رفسنجان گسترش آلودگی، بیماری، رعب و ترس در بچه مدرسه ای ها، کودکان و نگرانی خانواده ها است رفسنجان را جولانگاه خود قرار داده اند.

سگهای ولگرد برای پیدا کردن غذا به داخل مناطق مسکونی می آیند!!! چرا که تنها علت وجود این همه سگ ولگرد در خیابانها، کوچه ها، روستاها و مراکز شهر این است که مامن و پناهگاهی ایمن تر از رفسنجان برای آنها نیست و سگها با درکشان این را به خوبی فهمیده اند.

سگهای ولگرد موجب سلب آسایش عمومی در شهر و روستاهای رفسنجان شده اند و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌ کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند، آنان دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل بسیار بالایی بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه مداوم، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان رفسنجانی به دنبال خواهد داشت.

آنهایی که می دانند رساله عملیه چیست! می‌دانند که در شرع مقدس اسلام، از سگ به‌ عنوان حیوان نجس العین یاد می‌شود و خرید و فروش آن در غیر سگ گلّه و نگهبان و امثال آن حرام است. البته این نجاست تا بدان حد پیش می رود که ظرفی که سگی از آن آب خورده، پس از خاک مالی و سه بار شستشو پاک خواهد شد؛ و یا اینکه نماز نمازگزاری که بر روی لباسش تار موی سگی باشد، صحیح نبوده و می بایست پس از برطرف کردن آن، نماز را مجدداً به‌جای آورد.

موضوع سگ های ولگرد علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی و روحی و حتی خطر مرگ برای فرد سگ گزیده، هزینه بالایی به لحاظ تهیه و تزریق واکسن و سرم مورد نیاز را برای مراکز بهداشتی و درمانی دارد.

به نظر شما آیا در شهر ما خرد جمعی برای حل این مشکل در بین مسئولین وجود دارد؟ آیا شهرداری، بخشداری، دهداریها و شبکه بهداشت برنامه مدون کوتاه مدت و طولانی مدت برای پیگیری این موضوع دارند؟ آیا باید حادثه ای رخ دهد تا دنبال چاره ای باشیم ؟! جا دارد از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به این گونه موارد اهمیت می دهند تقدیر و تشکر بعمل آورند.

هوشنگ حمزه نژاد

برچسب ها:
خانه خشتی رفسنجان سگ های ولگرد شهر جولانگاه چراغ خاموش ولگردان مشکلات
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • یک رفسنجانی

    رشد سگهای ولگرد تا زمانی است که غذا به راحتی در دسترس آنها باشد اگر مردم به این نکته توجه کنند خود به خود تعداد آنهاد کم وکمتر می شودولی تا زمانی دسترسی راحتی به غذا داشته باشند معدوم کردن آنها هیچ نتیجه ای ندارد کما اینکه بارها این کار انجام شده است

    شهروند

    بهترین و مفیدترین راه حل،عقیم کردن سگهاست.این کار در برخی از شهرها از جمله مشهد هم انجام شده و بسیار هم جواب داده است.ما که از بس به شهرداری،روزنامه ها،رادیو و ... زنگ زدیم و خبر دادیم دیگه به قول رفسنجونیا (پا زدیم).
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان